Juist in tijden van crisis kunnen merken echt laten zien wie ze zijn. Hoe reageren zij op de nieuwe situatie? Blijven ze met hun acties en communicatie voorzichtig op (1,5 meter) afstand van de coronacrisis? Of nemen ze hun verantwoordelijkheid en bieden juist een helpende hand?
Eén ding is zeker: merken zullen nog lang herinnerd worden om hoe zij op deze crisissituatie reageerden.
Merken die er nu door de crisis slecht voor staan zijn bijvoorbeeld:
- Farmaceut Roche: niet transparant, stelde het bedrijfsbelang voor het publieke belang (zie aflevering Jinek).
- Rumag: misleiding, probeerde winst te maken met hun ‘Corona collectie’ om het Rode Kruis te steunen, maar de meeste winst belandde in eigen zak. (zie aflevering Lubach).
- Action: asociaal gedrag, annuleert veel bestellingen en verlengt eenzijdig en onwetmatig de betaaltermijn van alle openstaande en komende facturen van hun trouwe partners tot 90 dagen.
Maar gelukkig zijn er ook merken die het juist erg goed doen:
- Grolsch: haalt zijn bier terug uit de horeca en brengt het naar de boeren die het verwerken in het voer voor de varkens.
- H&M: zet de productieketen in om beschermende kleding, mondkapjes en handschoenen voor zorgpersoneel te maken.
- LVHM en L’oréal: zijn tijdelijk gestopt met de productie van hun parfums en gebruiken de fabrieken nu om desinfecterende handgel te maken die gedoneerd wordt aan ziekenhuizen.
- Nike: aanjager van het binnen sporten met een app en een online community met gratis workouts en voedingsadvies.
- Lidl: koopt overschot duurzame Kipster-eieren voor een eerlijke prijs.
Enkele mooie initiatieven, onstaan door de crisis:
- Redjeboeketje.nl, waar je een boeket kan doneren aan ouderen en de telers helpt in moeilijke tijden.
- Helpdehoreca.nl, gasten kunnen nu een waardebon aanschaffen voor hun favoriete café of restaurant en deze later verzilveren.
- WijAmsterdam.nl, platform voor Amsterdamse initiatieven om elkaar te helpen tijdens de coronacrisis.