Delen is vermenigvuldigen
De jongeren van nu groeien op met het idee dat delen veel voordelen heeft. Ze delen veel via social media, want door een grote groep mensen te bereiken geloven ze dat er deuren voor hen open gaan. Delen is immers vermenigvuldigen.
Jongeren denken niet in termen van auteursrecht of ‘kennis is macht’. Alle informatie is immers in principe beschikbaar, voor iedereen. Ook denken ze niet alleen uit eigenbelang: als ik ga delen zal ik daarna ontvangen. Nee, delen is een belangrijke voorwaarde om plezier te maken. Wanneer vrienden en familie het naar hun zin hebben, genieten zij zelf ook.
Het uitgangspunt van delen wordt steeds meer toegepast door merken. Neem het merk TOMS. Zij hanteren het ‘One for One’-model. De oprichter Blake Mycoskie werd in 2006 tijdens een reis door Argentinië geraakt door de vele jongeren die zonder schoenen opgroeiden. Terug in L.A. richtte hij in een klein appartement TOMS Shoes op, een bedrijf dat voor ieder paar schoenen dat het verkoopt, een ander paar schenkt aan een kind in nood. Inmiddels staat de teller op 95 miljoen paar, uitgedeeld in 70 verschillende landen. In 2011 kwamen daar TOMS brillen bij, in 2014 ook koffie en tassen. TOMS steunt zo ook kinderen met slechte ogen, zorgt voor schoon water en ontwikkelde een programma om kinderen veilig geboren te laten worden.
“Our mission: using business to improve lives.”
Dat dit aardig lukt is duidelijk: inmiddels zijn er over de gehele wereld TOMS-producten te koop. En zijn er dus ook vele kinderen geholpen.