DON’t be another company.
be a brand
WAT IS BRANDING?
Branding is het vormen én vormgeven van merken. Een merk kan zowel een dienst of een product zijn als een bedrijf of organisatie.
Branding gaat veel verder dan het ontwerpen van een logo, een huisstijl en een website. Het gaat om merkbeleving: wat is de ervaring van mensen wanneer ze met jouw merk in aanraking komen? Een sterk merk onderscheidt zich niet alleen door hoe het eruit ziet, maar veel meer nog door hoe het voelt. Het verhaal dat het merk vertelt is hierbij van cruciaal belang.
Branding is de fundering van je onderneming. Het zorgt het ervoor dat het merk goed gepositioneerd kan worden en dat het zich onderscheidt van de concurrentie.
Je wint niet alleen het vertrouwen van mensen met branding, maar je maakt ook een emotionele connectie met ze die voor langdurige relaties en zelfs merkambassadeurs zorgt.
Voor een onderneming of organisatie is branding dus van levensbelang!
De voordelen van branding
Je kunt beter niet aan branding beginnen als géén van de volgende voordelen je aanspreken:
✓ Een emotionele band opbouwen
✓ Aandacht creëren
✓ Het merk herkenbaar maken
✓ Interne motivatie medewerkers stimuleren
Redenen voor branding
Voor een start-up is het duidelijk: voor een nieuw te introduceren merk begin je met de eerste fase van het branding proces. Maar wat zijn nog meer redenen om met branding aan de slag te gaan?
Heb jij te maken met één van bovenstaande situaties? Dan kan ik je waarschijnlijk goed helpen.
HET PROCES
Het branding proces vraagt om een combinatie van gedegen onderzoek, strategisch denken, uitstekend design en projectmanagement.
Het proces kent 4 fases:
1. STRATEGIE
Het begint met onderzoek: wat zijn de missie, toekomstvisie en ambitie van het merk? Wat doet de markt en wie zijn de concurrenten? Wat wil de doelgroep? We leggen de mentale merkidentiteit vast en bepalen de optimale brandingstrategie.
2. CREATIE
Met de strategie als basis verkennen we mogelijke designrichtingen en wordt de visuele merkidentiteit ontworpen (of gerestyled). Ook wordt de gewenste stijl in fotografie, typografie, kleuren, lay-outs en tone-of-voice ontwikkeld.
Doorlooptijd: 2-3 weken
3. REALISATIE
Alle relevante middelen worden uitgewerkt tot concrete visuele oplossingen. Teksten worden geschreven, foto’s gemaakt en definitieve ontwerpen kunnen naar de drukker of online gebruikt worden. We streven naar een ‘optimale visuele synergie’ voor een sterk merk.
Doorlooptijd: 2-4 weken
4. ORKESTRATIE
De nieuwe designstijl wordt doorvertaald naar andere merkuitingen. De uniformiteit in alle on- en offline uitingen wordt hierbij streng bewaakt. Er wordt een (beknopte) brand manual gemaakt en eventuele medewerkers worden geïnstrueerd.
Doorlooptijd: 2-3 weken